Handlingerne på transportområdet er delt ind i 5 overordnede kategorier, som hver rummer en række tiltag.
Bløde trafikanter:
Fodgængere, cyklister og folk på el-løbehjul, er en del af hverdagsbilledet i byerne, når vi bevæger os over kortere afstande. Ofte vælger folk denne transportform, fordi det er billigt, sundt eller nemt, men det er også en af de mest CO2 besparende transportformer vi har. Desværre er disse transportformer for mange ikke attraktivt, fordi de fysiske rammer ikke indbyder til det. Det kan være cykelstien der mangler eller fortovet til fods, som er støjende og ubehageligt. Derfor vil vi arbejde med tiltag, som styrker forholdende for de bløde trafikanter. Tiltagene bidrager ikke alene til en CO2 besparelse, men også til bedre og mere attraktive by- og landmiljøer.
Planlægning:
Medarbejdere transporterer sig ofte efter de muligheder der ligger lige for. Det er derfor vigtigt for både kommunen og virksomhederne, at få klarlagt og initieret de mange gode løsninger der findes, så det naturlige valg også bliver bæredygtigt. Det kan være en virksomhed, som dedikerer de 10 p-pladser nærmest hovedindgangen til de medarbejdere der samkører. Med planlægning vil kommunen hjælpe virksomheder med at tænke bæredygtig mobilitet ind, som en naturlig del af deres identitet.
Kollektiv trafik
Den kollektive trafik i form af tog, busser og fleksible kørselsordninger, udgør i dag rygraden i mange pendlers transportbehov. Udover at det er et grønnere alternativ til bilen, arbejdes der konstant på grønne optimeringer i den kollektive transport. Det kan være gennem minimering af tomme sæder og en større udskiftning af drivmidler. Men hvis det skal være et attraktivt transportvalg, er det også vigtigt, at den kollektive trafik sammentænkes med andre løsninger og behov, og at den styrkes i de områder, hvor der foretages skift. Det kan eksempelvis være skiftet fra tog til delecykel.
Personbiler
Bilen er det nemme og fleksible valg, når man skal transportere sig fra A til B. Men det er også klart den største synder, når det kommer til CO2 udledning. Derfor er vigtigt at få styrket skiftet fra brændselsmotor til elmotor. I syge- og hjemmeplejen er Hjørring Kommune i gang med at skifte hybridbiler ud med elbiler, og ligeledes skal resten af kommunes bilpark igennem en transformation. Skiftet til elbil kræver også en ordentlig ladeinfrastruktur, og derfor har Byrådet bl.a. afsat midler til etablering af ladestandere.
Men elbiler løser ikke problemet alene. Der er brug for, at der bliver sat ind på flere fronter, og derfor skal der arbejdes for, at den grønne transport også på anden vis kommer i fokus. Det kan være medarbejderpendlingen, hvor samkørsel er et godt eksempel på løsning, der ikke alene skærer ned i CO2-forbruget, men også bidrager til mindre trængsel og sundere bymiljøer.
Tung transport
Den grønne omstilling i den tunge transport har i mange år stået stille. Vognmænd har ventet på den rette teknologi og statslige reguleringer, men det er udeblevet. Der er heldigvis tiltag på vej, som giver et skub i den rigtige retning. Gods kan komme på bane, der kan skabes plads til modulvogntog og brændselsteknologierne udvikler sig. Det er både internt i Hjørring Kommune, såvel som vores erhverv og landbrug, som skal geares til denne omstilling.
Den tunge transport er især bundet op på nationale og internationale bevægelser, og derfor findes løsninger bedst i partnerskaber på tværs af kommune, region og landegrænser. Der er dog stadig en række muligheder, for at agere lokalt, hvilket vil blive prioriteret, så det lokale erhvervsliv er konkurrencedygtigt