Det første samtaleemne under mødet med Peter var, hvad de konkret havde af grønne tiltag på kontoret i Aabybro, og her var svaret simpelt:
”Vi har for nyligt fået installeret et par ladestandere på vores parkeringsplads, samt fået udskiftet meget af belysningen i bygningen til LED belysning, hvilket både er bedre for klimaet, men også pengepungen.”
Det blev dog hurtigt gjort klart at det ikke var de tiltag som rykkede mest ift. VisitNordvestkystens grønne tiltag, men derimod de ”grønne” samarbejder de har med erhvervet i området, samt deres vision om at få omdannet deres sommerhuse til bæredygtige helårsferiehuse.
Peter siger tidligt i vores møde at man er nødsaget til at finde en klar balance mellem at oplyse folk om hvor vigtigt bæredygtighed er, og samtidigt give dem et økonomisk incetiment til at omstille sig. Det udtrykker han blandt andet her:
”Når husejerne, hotelejerne osv. Kan køre samme forretning uden at være bæredygtige, hvorfor skal de så gøre det? Det er derfor vi skal ind og fortælle dem hvorfor bæredygtigheden er vigtig, og hvorfor det vedligeholder og fremmer forretningen hvis der er styr på energibesparing, affaldssortering og andre bæredygtige tiltag i turistbranchen.”
Han nævner i sammenhænge med dette at folk jo kommer tilbage hvis de feriehuse de lejer er lækre, og ikke blot har de grønne tiltag, men også har fuldstændig styr på dem. Ved VisitNordvestkysten afholder man møder for feriehusejere med fokus på den grønne omstilling. Her er det målet at oplyse husejerne omkring emner som efterisolering, affaldssortering, udskiftning af vinduer mm. Det er nemlig målet at så mange husejer som overhovedet muligt skal “forvandle” deres sommerhuse til klimavenlige og bæredygtige helårshuse, så de kan blive udlejet hele året, og ikke kun i de varme måneder.
Dette vil både være med til at hjælpe klimaet og turistbranchen, men samtidigt også husejernes pengepung, da de i stedet for at kunne leje deres huse ud 3-5 måneder om året, så kan de leje dem ud 10-12 måneder om året. Og ja, selvfølgelig koster det penge at efterisolere, udskifte vinduer, og andre klimavenlige tiltag, men hvis man kan leje sit hus ud 2-3 gange så meget som man plejer, så er de penge hurtigt tjent ind.
Denne samtale var super lærerig for os som kommune, da vi i høj grad blev sat ind i hvordan de forskellige feriehusejere ser på den grønne omstilling, og hvad der skal til for at vi kan nå målet om bæredygtige helårsferiehuse, i stedet for sommerhuse. Samtalen inspirerede blandt andet et fremtidigt samarbejde mellem VisitNordvestkysten, Hjørring Kommune, og potentielt andre klimapartnere. Målet med samarbejdet er at skabe en platform for vores feriehusejere, hvor de kan få hjælp til at undersøge emner som grønne lån, klimasikring af bolig og meget mere, samt gøre det nemmere for dem at finde ud af hvor meget de egentlig kan spare, samt tjene ved at omstille til bæredygtige helårsferiehuse.
Vi slutter denne gode klimahistorie af med et citat der formentlig kan inspirere mange til hvordan man griber snakken om den grønne omstilling an, især jer der døjer med at få kunder/partnere/besøgende til at omstille sig. Peter siger følgende:
”Jeg tror det er vejen frem for den grønne omstilling, vi viser vejen til at gøre noget nemt, eller gøre noget billigere”
Det lyder måske ret logisk, og jovist, det kan man da også godt sige at det er. Men det er vigtigt at huske på, at hvis vi skal komme nogle vegne med den grønne omstilling, så skal vi ikke kun fokusere på hvorfor de forskellige tiltag er gode for miljøet, men også hvordan de kan være gode for folks økonomi, det gælder både i privaten, men også ude i virksomhederne.